Veikart mot 2030
Innen 2030 skal alle våre egeneide kjøretøy gå på el eller biogass. Fra før har vi Norges største elektriske kjøretøysflåte med ca. 2600 elektriske kjøretøy.

Vi har definert fire fokusområder for å lykkes:
(Klikk på punktene for mer informasjon)
-
Innen utgangen av 2030 skal alle egeneide kjøretøy kun benytte fossilfrie energikilder, og utslipp fra kjøpt veitransport skal reduseres med 35% innen 2030 sammenlignet med utslippene i 2022.
Kun elektriske varebiler innen 2027: I løpet av 2027 skal alle egeneide og innleide varebiler være elektriske. I Sverige skal 50 prosent av varebiler være elektriske i Stockholm, Göteborg og Malmø allerede i 2024, og 100 prosent i 2025. Innen utgangen av 2027 skal alle varebiler være elektriske nasjonalt. I Danmark skal alle varebiler i København være elektriske i 2024, og 100 prosent av varebilene innen 2025.
Elektriske varebiler i kommunene: Ved å sammenstille alle våre elektriske kjøretøy og etablere sentrumsnære hub-løsninger, vil Posten Bring distribuere brev og pakker 100% med elektriske varebiler i 73 Nordiske kommuner innen utgangen av 2026.
Alle lastebiler på el eller biogass i 2030: Vi er godt i gang med omstillingen av tyngre kjøretøy, og har over 100 elektriske lastebiler i drift. I 2022 satte vi verdens nordligste elektriske lastebil i drift på Svalbard. Med dette ble vi 100% fossilfrie i Arktis. Vi har over 90 kjøretøy på biogass. Mange av disse vil være på flytende biogass, og vil settes inn på linjetrafikk mellom byer. I 2024 etablerte vi vår første korridor med kjøretøy som kun benytter fossilfrie energikilder mellom Oslo og Stokke. Vi vil frem mot 2026 etablere flere korridorer mellom Oslo og de største byene i Norge.
Nasjonal ladeinfrastruktur: Vi bygger ut ladeinfrastruktur ved 19 terminaler i Norge, fra Kristiansand i sør til Narvik i nord. I Sverige og Danmark etablerer vi ladeinfrastruktur for våre veitransport-leverandører. I 2024 har Posten Bring installert over 2500 AC-ladere for mindre kjøretøy og 200 DC-ladere for tyngre kjøretøy, med plan om å utvide til 700 DC-ladepunkt innen 2028.
Effektiviserer transportarbeidet: Optimalisering av ruter og økt samlasting er viktige tiltak for å unngå transport. Bruk av modulvogntog gjør at vi får med oss mer gods med færre kjøretøy. Vi har over flere år modernisert vår terminalstruktur over hele Norden. Nye energieffektive terminaler gjør det mulig å samlokalisere flere enheter som gir redusert energiforbruk og betydelig færre kjørte kilometere.
Økt tilstedeværelse: Siden 2020 har vi plassert pakkebokser på over 2.000 lokasjoner fra Svalbard i nord til Lindesnes i sør. Høy dekningsgrad gjør at sluttkunde kan hente sine pakker uten å benytte bil, i Oslo har ca 60% av befolkningen under 500 meter til sin nærmeste pakkeboks. Dette bidrar til unngåtte klimagassutslipp fra husholdninger som ellers ville kjørt for å hente leveranser. -
Posten Bring har en stor bygningsmasse bestående av mange terminaler, vår ambisjon er å redusere utslipp fra våre bygg med 85% innen 2030 sammenlignet med 2022.
Energioptimalisering: All produksjon av energi gir et klimaavtrykk og vi jobber derfor kontinuerlig for å følge opp og redusere energiforbruket og øke produksjonen av fornybar energi. Alle nye terminaler har BREEAM -NOR sertifisering «Very good» som standard. Dette er innført på terminalene i Tromsø, Stokke, Kristiansand, Østlandsterminalen og vil bli standard for terminalene som kommer i Moss og Bergen.
Økt produksjon av fornybar energi: Økt produksjon av fornybar energi er vesentlig for elektrifisering av veitransporten. Det er etablert t solceller på 18 terminaler og vil nå ambisjonene om at 50 prosent av terminalene skal ha montert solceller innen utgangen av 2026. I 2023 var egen produksjonen av solenergi på ca 6 GWh, innen 2026 skal dette økes med ytterligere 5 GWH.
Energieffektivisering: Et annet viktig tiltak er å redusere energibehovet og utnytte energi best mulig. Vi benytter ulike teknologier utfra forutsetningene på hver lokasjon, som brønnparker for kjøling og oppvarming av bygg. Det er innført styringssystemer som energioptimalisering oppvarming, kjøling, belysning og ventilasjon for energi i bygg.
Klimarobuste bygg: I møte med klimaendringer er det viktig at våre bygg tåler mer nedbør og mer ekstremvær. Vi etablere derfor «Blå tak» som magasinerer vann og benytter belegningsstein som er utformet med store fuger. Dette lar vannet renne gjennom overflaten og gjøre oss i stand til å håndtere overflatevann. Vi har også etablert «grønne tak» ved terminalen i Oslo.
Redusere utslipp fra byggeprosesser: Vi har innført system for å måle klimagassutslipp gjennom alle faser av utbyggingsprosjektene. Prosjektmål utarbeides med bakgrunn i konsernets klimamål og evalueres opp mot bransjegjennomsnitt. Dette sikrere at eiendomsprosjektene gjennomføres med lavest mulig klimagassutslipp. Ett eksempel er å utnytte eksisterende masse og skape massebalanse, Det betyr at man benytter massen fra tomten til å opparbeide tomten andre steder. Dette minimer behovet for transport av masse.
Vi vurderer byggets miljøpåvirkning fra bygging til rivning. Dette inkluderer valg av materialer med tanke på miljø, levetid og funksjon. Gjenbruk av materialer og bruk lokal industri for å spare transportkostnader. Bruk miljøvennlig kortreist betong og bærekraftige sandwich-elementer der det er mulig. -
Innen utgangen av 2030 skal vi redusere utslipp fra alle varer og tjenester med 30 prosent, utslipp fra kjøpt veitransport skal reduserer med 35% innen 2030 sammenlignet med utslippene i 2022.
Utslipp fra alle varer og tjenester: Posten Bring er en stor innkjøper og anerkjenner at vi med det har en stor påvirkningsmulighet. Klimagassutslipp som følge av kjøpte varer og tjenester er inkludert i klimaregnskapet og er beregnet basert på DFØ sitt faktorsett og artskontokategorisering.
Miljøkrav til leverandører: Vi stiller tydelig miljøkrav i våre anskaffelser og miljø vektes 30 prosent der det er relevant. Posten Bring er medlem av Grønt Punkt og Svanens Innkjøperklubb, noe som innebærer at vi jobber aktivt med å øke andelen svanemerkede produkter og tjenester. Vi har også signert SKIFT’s prinsipper for grønne innkjøp.Ca 30% av vårt utslipp kommer fra kjøpt veitransport. Vi vurderer ulike insentiver for å øke omstillingstakten blant våre transportleverandører. For å få mer kontroll på verdikjeden og akselerere overgangen til utslippsfrie varebiler vil Konsernet ansette ca 200 sjåfører og anskaffe 100 nye el-varebiler. Vi tilbyr også våre leverandører tilgang til våre ladestasjoner.
Vi stiller tydelige miljøkrav til transportleverandører når det gjelder euroklasse, hastighetsbegrensning og opplæring i miljøeffektiv kjøring for tunge kjøretøy og alder for lette kjøretøy. Leverandørene må godkjenne konsernets miljøerklæring og besvare en årlig egenvurdering av sin miljøprestasjon. Du kan lese mer om konsernets leverandørstyring i integritetsrapporten som inngår som en del av konsernets bærekraftsrapport.
Redusere råmaterialer og levetid på produkter: Slitasje fra bildekk er stor kilde til mikroplast i havet. I ny dekkanskaffelse er det lagt vekt på å regummiere dekk. Ved å mønsterskjære dekk kan de benyttes lenger fremfor å kjøpe nye dekk. Å bruke regummierte dekk i stedet for et nytt dekk sparer miljøet for 50 kg råmateriale (primært stål, gummi og olje). Totalt spares miljøet basert på volumet i 2023 med 63 tonn råmateriale.Vi har satt produksjonsordrer på uniformer med bruk av resirkulert polyester. I tillegg er det gjennomført en pilot på T-skjorter produsert i 100% tencel der de sertifiserte biobaserte fibrene er produsert i en lukket produksjonsprosess hvor innsatsmidler gjenbrukes. Det er utarbeidet avtaler for rens av uniformer slik at de kan gjenbrukes internt.
Vår elektriske moped Paxster har i snitt estimert levetid på 4- 5 år. For å forlenge brukstiden har vi inngått avtale om «mid-life-upgrade» som øker brukstiden med ytterligere 4 år. I tillegg har vi inngått en gjenkjøpsavtale, hvor kjøretøyene blir kjøpt tilbake etter endt levetid hos oss. Gjennom Paxster 2ndDrive-program blir kjøretøyene demontert, satt i sammen igjen og solgt på nytt. Målet er at opptil 97% av kjøretøyet gjenbrukes.
-
Samarbeid med bedrifter i vår bransje og på tvers av bransjer, organisasjoner og myndigheter er nødvendig for å redusere utslipp fra transportsektoren.
Samarbeid for å redusere utslipp: Vi har i mange år samarbeidet med andre aktører, både på tvers av bransjer og andre interesseorganisasjoner, for å påvirke rammebetingelsene for grønn omstilling i transportsektoren. Vi har tidligere inngått intensjonsavtale om etablering av energistasjoner med biogass, ladeinfrastruktur og hydrogen med Oslo Kommune.
Posten Bring er aktiv deltaker i SKIFT - et næringsdrevet klimainitiativ. SKIFT består av klimaledere i næringslivet og har som formål å gå foran og vise hvilke forretningsmuligheter som ligger i overgangen til lavutslippssamfunnet. Vi er også deltager i «Nordic CEOs for a Sustainable Future» hvor nordiske næringslivsledere samarbeider med nordiske myndigheter for økt endringstakt for klima og mangfold. Posten Bring samarbeider tett med Zero i Norge, Fossilfritt Sverige og 2030-sekreteriatet i Sverige.
I tillegg er Posten Bring deltaker i «Næring for klima», som er et samarbeid mellom Oslo Kommune og næringslivet. Tilsvarende samarbeid er etablert med Sverige med Stockholm Kommune gjennom Klimatpakten. Konsernet er tilsluttet International Post Corporation sitt bærekraftsprogram, som ivaretar et internasjonalt bransjesamarbeid.
Vi har fra starten vært deltaker i Grønt Landtransportprogram som er et initiativ hvor som samler logistikkaktører, produsenter og distributører av fossilfrie energikilder og myndigheter.
Ny teknologi og innovasjon: Over mange år har vi testet ulike alternative kjøretøy som kan erstatte fossile kjøretøy slik vi har gjort med Paxster. Samarbeidet er tatt ett steg videre, og vi har bidratt til utvikling og tester nå en ny XL-versjon for distribusjon av pakker. Elektriske lastesykler er tatt i bruk i store byer i hele Norden.
Posten Bring har investert i droneselskapet Aviant. Det er gjennomført droneleveranser av vannprøver fra Snåsavatnet AS til Nemko Norlab sine laboratorier på Namsos i Trøndelag.
Vi har også pilotert varelevering med selvkjørende fortausrobot i Oslo. Formålet med prosjektet er å lære om teknologiens modenhet, hvordan mennesker vil samhandle med roboten, om vi kan redusere antall kjørte kilometer, samt hvilken samfunnseffekt denne type tjeneste potensielt vil kunne ha i fremtiden.Eksterne utmerkelser
PWC Kilmaindex: PWC vurderer årlig de 100 største selskapenes arbeid for å redusere deres utslipp i tråd med Parisavtalen basert på offentlig informasjon. I 2021, 2022 og 2023 har Posten blitt kåret som klimaleder og som kutter utslipp i tråd med Parisavtalen (årlig reduksjon på minimum 7 prosent).
Sustainable Brand Index ™: Dette er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, og Posten og Bring har blitt kåret som de to mest bærekraftige merkevarene i sin bransje de siste fire årene.
IPSOS: Posten rangert på femte plass totalt sett på IPSOS omdømmemåling for 2024. I kategorien «miljøbevissthet» innenfor vår bransje er Posten- og Bring-merkevaren ledende.