Natur og forurensning

Posten Bring påvirker naturen gjennom utbygging og forvaltning av eiendommer, samt forurensing gjennom sine driftsaktiviteter. Derfor har vi satt en ambisjon og handlingsplan for natur.

Arealendringer sammen med forurensing, klimaendringer, fremmede arter og overhøsting er de største driverne til tap av biomangfold og økosystemer. Konsernet påvirker naturen gjennom utbygging og forvaltning av eiendommer, samt forurensing gjennom sine driftsaktiviteter. Utvinning av råmaterialer til produkter som inngår i konsernets innkjøp har også stor påvirkning på biomangfold og økosystemer.

Konsernet har satt en ambisjon og handlingsplan for natur. Posten Bring skal bidra til Naturavtalens mål om å stanse og reversere tap av natur og økosystemer

På samme måte som klimaet har Paris-avtalen, og vi har rettet oss etter Norges forpliktelse til den, har naturen Kunming-Montreal-avtalen, også kalt Naturavtalen – og vi må forvente å bidra.

Ambisjonen betyr at vi skal bidra i dugnaden for å nå målet i den globale Naturavtalen, som Norge, Sverige og Danmark sammen med 193 andre land har underskrevet. Avtalen forplikter landene til blant annet å verne 30% og restaurere 30% natur innen 2030. Avtalen inneholder et mål om at «Næringslivet skal vurdere, rapportere og redusere biomangfolds-relatert risiko og påvirkning». Gjennom denne ambisjonen stiller vi oss bak forventingene til næringslivet, i tråd med internasjonale og nasjonale mål.

Handlingene som kreves for å etterleve ambisjonen er samlet i tre pilarer, og inkluderer alle konsernets virksomhetsområder:

1. Redusere vår påvirkning på og avhengighet av natur:

Vi skal måle, regulere og redusere vår påvirkning på og avhengighet av naturen på tvers av vår virksomhet, inkludert terminaler, kontorer, drift, verdikjede og våre tjenester.

2. Restaurere natur i våre lokalsamfunn:

Vi skal investere i og samarbeide med lokalsamfunn for å restaurere og beskytte verdifull natur i områdene vi er til stede i.

3. Engasjere bransjen og øke forståelsen av naturpåvirkning:

Vi skal være en pådriver for økt transparens og kunnskap om naturpåvirkning i vår bransje, ved å fremme dialog, samarbeide og delta i forskningsinitiativ.

Hvorfor trenger konsernet en ambisjon og handlingsplan for natur?

  • De siste årene har våre interessenter fokusert mer på natur, og fått høyere forventninger og krav.
    Konsernet er pålagt fra eier å rapportere på naturrisiko og tiltak for å redusere vår negative påvirkning. I tillegg må vi levere på øvrig rapporteringskrav gjennom det nye EU direktivet for bærekraftrapportering. 
  • Økte krav til naturvurderinger i arealplanlegging og å begrense For å redusere økonomisk risiko i våre eiendomsprosjekter må vi ha større fokus på natur.
  • Natur, som klima, er en del av vårt samfunnsansvar. Våre handlinger blir lagt merke til og vi har et ansvar for å minimere negativ påvirkning.
  • Kommuner som Nordre Follo og Oslo Kommune har allerede etablert naturregnskap og setter strenge krav til utbygger om utredning og restaurering/kompensasjon. Det forventes at flere kommuner utformer tilsvarende krav.

Hvordan påvirker konsernet naturen? 

Eiendom: ​​​​​​​Konsernet bygger ned natur i forbindelse med utbygging av nye terminaler og utvidelse av areal til ny ladeinfrastruktur. Konsernets virksomhet krever store areal og vi har flere terminaler på størrelsesorden 20.000 – 40.000m2 som hovedsakelig bygges i urørt natur, også i områder med mye biomangfold og viktige økosystemer.

Drift: Forurensing til jord og vann: Både kjøretøyet i seg selv og kjøretøyets slitasje på veibanen bidrar til utslipp av kjemikaler og partikler fra dekk og asfalt som påvirker nærliggende natur.

Luftforurensing: Veitrafikken er blant de største bidragsyterne til lokal forurensning. Svevestøv og partikler fra dieselforbrenning er hovedkildene, som er skadelig for økosystemer og vegetasjon.

Mikroplast: Dekkslitasje er den største kilden til utslipp av mikroplast fra land. Mikroplast som havner i naturen forsvinner ikke, og kan gjøre stor skade på fisk, fugl og andre organismer.

Fremmede arter: Tilførselen av fremmende arter skjer både bevisst gjennom import og ubevist, hvor arter kommer med som blindpassasjerer gjennom internasjonal logistikk.

Innkjøp: Ressurser som inngår i våre innkjøp er arealintensive og bidrar til nedbygging av natur og forurensing, som bidrar til tap av biomangfold og økosystemer.  

I produksjon av kjøretøy, El-bil batteri og IT-utstyr benyttes mineraler som kobolt, litium, grafitt og nikkel. Utvinning av disse minerelaene bidrar direkte til avskoging, arealendringer, som igjen betyr at vi mister flere økosystemtjenester og at flere artstyper reduseres betydelig. I bygging av våre terminaler benytter vi i tillegg ressurser som aluminium, stål, jern, betong, glass og trevirke, som også er direkte knyttet til naturtap.

Økonomisk risiko

Det ligger økonomisk risiko i natur-problematikk, fordi kravene endrer seg raskt og sakene er mer komplekse enn vi har tenkt tidligere. Spesielt eiendom er utsatt på kort sikt. Økt kompetanse og kapasitet til å forstå, vurdere og treffe tiltak for å forbedre vår tilnærming til natur vil redusere kostnader fra forsinkelser i byggeprosjekter, ytterligere saksbehandling, driftsstans og evt. tapte tomteverdier.

Hvordan skal vi få til å levere på ambisjonen?

Eiendom: Øke fokus på og oppfølging av natur i alle deler av vår eiendomsvirksomhet, gjennomføring av restaureringsinitiativ og deltagelse i bransjesamarbeid 

Drift: Øke kunnskap om forurensing, bidra i forskningsinitiativ og forbedre rutiner for registrering av forurensing/lekkasjer

Innkjøp: Vurdere risiko i prioriterte kategorier i våre anskaffelser og øke kunnskap gjennom deltagelse i bransjeforum 

Bærekraft: Risikovurdering, rapportering, samarbeid med marked og øvrige konsernstaber og divisjoner

Konsern: Gjennomføre digitalt opplæringskurs om natur for å øke forståelse