Vår omstillingsplan

Vår ambisjon krever en ambisiøs omstillingsplan hvor vi inkluderer tiltak for alle utslipp i hele virksomheten.

Posten Bring har som ambisjon å være en drivkraft i omstillingen til lavutslippsamfunnet, og vi har satt vitenskapsbaserte SBT-mål mot 2030 og skal nå nettonull i 2040. Denne ambisjonen krever en ambisiøs omstillingsplan hvor vi inkluderer tiltak for alle utslipp i hele virksomheten. Vi har definert fire fokusområder for å lykkes:

  1. Omstille våre kjøretøy og effektivisere våre transporter
  2. Redusere energiforbruk og øke bruk av fornybar energi i våre bygg
  3. Redusere utslipp fra varer og tjenester
  4. Tilby klimadata til kunder

1. Omstille våre kjøretøy og effektivisere våre transporter

Innen utgangen av 2030 skal alle egeneide kjøretøy kun benytte fossilfrie energikilder og utslipp fra kjøpt veitransport skal reduserer med 35% innen 2030 sammenlignet med utslippene i 2022. Posten Bring er godt i gang med omstillingen av kjøretøy og vil nå målet om at 55,7 prosent av kjøretøyene skal benytte fossilfrie energikilder i 2024.

Kun elektriske varebiler innen 2027

I løpet av 2027 skal alle egeneide og innleide varebiler skal være elektriske. Bring i Sverige har besluttet at 50 prosent av varebiler skal være elektriske i Stockholm, Göteborg og Malmø allerede i 2024 og 100 prosent i 2025. Innen utgangen av 2027 skal alle varebiler være elektriske nasjonalt. I Danmark skal alle varebiler i København være elektriske i 2024 og 100 prosent av varebilene innen 2025.

Elektriske varebiler i kommunene

Ved å sammenstille alle våre elektriske kjøretøy og etablere sentrumsnære hub-løsninger så vil Posten Bring distribuere brev og pakker 100% med elektriske varebiler i 73 Nordiske kommuner innen utgangen av 2026. I dag leverer vi brev og pakker til 2,7 millioner nordmenn som tilsvarer 50 % av Norges befolkning. I løpet av 2026 vil 60 av Norges mest folkerike kommuner motta leveranser med elektriske varebiler, dette tilsvarer 70% av befolkningen.

Alle lastebiler på el eller biogass i 2030

Posten Bring er godt i gang med omstillingen av tyngre kjøretøy. Totalt har vi godt over 100 elektriske lastebiler i drift. I 2022 satte vi verdens nordligste elektriske lastebil i drift på Svalbard. Med dette ble vi 100% fossilfrie i Arktis. Dette er ett av de mest sårbare områdene hvor klimaendringene skjer raskest.

I Sverige har Bring inngått partnerskap med Einride, 7 elektriske lastebiler satt i linjetrafikk mellom Jönköping og Malmö, Stockholm, Gøteborg og Linköping. Bring blir med dette en av de første logistikkselskapene som omstiller tyngre kjøretøy til elektriske i Sverige.

Biogass er en viktig del av løsningen for å redusere utslipp fra transportsektoren. Vi har over 90 kjøretøy på biogass. Mange av disse vil være på flytende biogass og vil settes inn på linjetrafikk mellom byer. I 2024 etabler vi vår første korridor med bare kjøretøy som benytter fossilfrie energikilder mellom Oslo og Stokke. Vi vil frem mot 2026 etablerer flere korridorer mellom Oslo og de største byene i Norge.

Nasjonal ladeinfrastruktur

Posten Bring har kartlagt fremtidig energibehov som må til for å elektrifisere store deler av kjøretøyparken. Med høy utskiftningstakt av fossile vare- og lastebiler gjør vi kontinuerlige investeringer i hele Skandinavia av AC og DC ladere. Posten Bring er i ferd med å bygge ut ladeinfrastruktur ved 19 terminaler i Norge fra Kristiansand i sør til Narvik i Nord. I Sverige og Danmark etablerer vi ladeinfrastruktur for våre veitransportleverandører. I 2024 har Posten Bring installert over 2500 AC-ladere for mindre kjøretøy og 200 DC-ladere for tyngre kjøretøy, med planer om å utvide til 700 DC-ladepunkt innen 2028.

Effektiviserer transportarbeidet
Hver dag jobber vi for å optimalisere rutene og øke samlasting for å redusere transportbehovet som er et viktig tiltak for å redusere utslipp. Bruk modulvogntog som gjør at vi får med oss mer gods med færre kjøretøy. Posten Bring har over flere år modernisert vår terminalstruktur over hele Norden. Nye energieffektive terminaler gjør det mulig å samlokalisere flere enheter som gir redusert energiforbruk og betydelig færre kjørte kilometere.

Økt tilstedeværelse

Siden 2020 har Posten Bring plassert ut pakkebokser på ca 2.000 lokasjoner fra Svalbard i nord til Lindesnes i sør. Høy dekningsgrad gjør at sluttkunde kan hente sine pakker uten å benytte bil, i Oslo har ca 60% av befolkningen under 500 meter til sin nærmeste Pakkeboks. Dette bidrar til unngåtte klimagassutslipp fra husholdninger som ellers ville kjørt for å hente leveranser. I tillegg blir 80% av alle pakkene som leveres til pakkebokser håndtert ved hjelp av elektriske kjøretøy. I Sverige er pakkebokser plassert ut ved ca. 280 lokasjoner og all henting og levering til disse skjer med kjøretøy på fossilfrie energikilder. I Danmark er pakkeboks plassert ut ca 130 lokasjoner.

2. Redusere energiforbruk og øke bruk av fornybar energi i våre bygg

Posten Bring har en stor bygningsmasse bestående av mange terminaler, vår ambisjon er å redusere utslipp fra våre bygg med 85% innen 2030 sammenlignet med 2022.

Energioptimalisering

All produksjon av energi gir et klimaavtrykk og vi jobber derfor kontinuerlig for å følge opp og redusere energiforbruket og øke produksjonen av fornybar energi. Alle nye terminaler har BREEAM -NOR sertifisering «Very good» som standard. Dette er innført på terminalene i Tromsø, Stokke, Kristiansand, Østlandsterminalen og vil bli standard for terminalene som kommer i Moss og Bergen.

Økt produksjon av fornybar energi

Økt egenproduksjon av fornybar energi er vesentlig for elektrifisering av veitransporten. Totalt har Posten Bring etablert solceller på 18 terminaler og vil nå ambisjonene om at 50 prosent av terminalene skal ha montert solceller innen utgangen av 2026. I 2023 var egen produksjonen av solenergi på ca 6 GWh, innen 2026 skal dette økes med ytterligere 5 GWH. Vi tester vertikale solceller som kan kombineres med grønne tak og batteribanker lagrer overskuddsenergi i eksempelvis Trondheim og Jönköping.

Energieffektivisering

Et annet viktig tiltak er å redusere energibehovet og utnytte energi best mulig. Posten Bring jobber kontinuerlig for å innføre tiltak som reduserer energiforbruket tilkobling til fjernvarme, ledlys og hurtigporter i terminal som er svært effektiv for å begrense energitapet. Vi benytter ulike teknologier utfra forutsetningene på hver lokasjon som brønnparker for kjøling og oppvarming av bygg.

Posten Bring har styringssystemer som energioptimalisering oppvarming, kjøling, belysning og ventilasjon for energi i bygg. Økt produksjon av egen energi gir overskuddsenergi som kan selges, og vi vurderer å tilgjengeliggjøre energi til nettet gjennom fleksibilitetsmarkedet.

Klimarobuste bygg

I møte med klimaendringer er det viktig at våre bygg tåler mer nedbør og mer ekstremvær. Vi etablere derfor «Blå tak» som magasinerer vann og benytter belegningsstein som er utformet med store fuger. Dette lar vannet renne gjennom overflaten og gjøre oss i stand til å håndtere overflatevann, Vi har også etablert «grønne tak» ved terminalen i Oslo.

Redusere utslipp fra byggeprosesser

Posten Bring har anskaffet et system for utarbeidelse av prosjektspesifikk data på klimagassutslipp gjennom alle faser av utbyggingsprosjektene. Prosjektmål utarbeides med bakgrunn i konsernets klimamål og evalueres opp mot bransjegjennomsnitt. Dette for å sikre at eiendomsprosjektene gjennomføres med lavest mulig klimagassutslipp. Ett av tiltakene for å redusere utslipp fra nye bygg er å utnytte eksisterende masse og skape massebalanse, Det betyr at man benytter massen fra tomten til å opparbeide tomten andre steder. Dette minimer behovet for transport av masse.

Posten Bring vurderer byggets miljøpåvirkning fra bygging til rivning. Dette inkluderer valg av materialer med tanke på miljø, levetid og funksjon. Gjenbruk av materialer og bruk lokal industri for å spare transportkostnader. Bruk miljøvennlig kortreist betong og bærekraftige sandwich-elementer der det er mulig.

3. Redusere utslipp fra varer og tjenester

Innen utgangen av 2030 skal vi redusere utslipp fra alle varer og tjenester med 30 prosent, utslipp fra kjøpt veitransport skal reduserer med 35% innen 2030 sammenlignet med utslippene i 2022.

Utslipp fra alle varer og tjenester

Posten Bring er en stor innkjøper og anerkjenner at vi med det har en stor påvirkningsmulighet. Klimagassutslipp som følge av kjøpte varer og tjenester er inkludert i klimaregnskapet og er beregnet basert på DFØ sitt faktorsett og artskontokategorisering.

Miljøkrav til leverandører

Vi stiller tydelig miljøkrav i våre anskaffelser og miljø vektes 30 prosent der det er relevant. Posten Bring er medlem av Grønt Punkt og Svanens Innkjøperklubb, noe som innebærer at vi jobber aktivt med å øke andelen svanemerkede produkter og tjenester. Vi har også signert SKIFT’s prinsipper for grønne innkjøp.

Ca 30% av Posten Brings utslipp kommer fra kjøpt veitransport. Vi vurderer ulike insentiver for å øke omstillingstakten blant våre transportleverandører. For å få mer kontroll på verdikjeden og akselerere overgangen til utslippsfrie varebiler vil Konsernet ansette ca 200 sjåfører og anskaffe 100 nye el-varebiler. Vi tilbyr også våre leverandører tilgang til våre ladestasjoner.

Posten Bring stiller tydelige miljøkrav til sine transportleverandører når det gjelder euroklasse, hastighetsbegrensning og opplæring i miljøeffektiv kjøring for tunge kjøretøy og alder for lette kjøretøy. Leverandørene må godkjenne konsernets miljøerklæring og besvare en årlig egenvurdering av sin miljøprestasjon. Du kan lese mer om konsernets leverandørstyring i integritetsrapporten som inngår som en del av konsernets bærekraftsrapport. 

Redusere råmaterialer og levetid på produkter

Slitasje fra bildekk er stor kilde til mikroplast i havet. I ny dekkanskaffelse er det lagt vekt på å regummiere dekk. Ved å mønsterskjære dekk kan de benyttes lenger fremfor å kjøpe nye dekk. Å bruke regummierte dekk i stedet for et nytt dekk sparer miljøet for 50 kg råmateriale (primært stål, gummi og olje). Totalt spares miljøet basert på volumet i 2023 med 63 tonn råmateriale.

Posten Bring har satt produksjonsordrer på uniformer med bruk av resirkulert polyester. I tillegg er det gjennomført en pilot på T-skjorter produsert i 100 % tencel der de sertifiserte biobaserte fibrene er produsert i en lukket produksjonsprosess hvor innsatsmidler gjenbrukes. Det er utarbeidet avtaler for rens av uniformer slik at de kan gjenbrukes internt.

Det er også gjennomført ny anskaffelse for kantinedrift. Kantinene som forvaltes av Posten Bring vil ha målrettede tiltak for å redusere matsvinn. Leverandørene vil beregne klimagassutslippene per rett, synliggjøre dette ovenfor forbrukere, og innføre tiltak for å sikre at forbrukere velger retter med lavest utslippsprofil. 

Posten Brings elektriske moped Paxster har i snitt estimert levetid på 4- 5 år. For å forlenge brukstiden har vi inngått avtale om «mid-life-upgrade» som øker brukstiden med ytterligere 4 år. I tillegg har Konsernet inngått en gjenkjøpsavtale. Kjøretøyene blir kjøpt tilbake etter endt levetid hos Posten Bring. Gjennom Paxster 2ndDrive program blir kjøretøyene demontert, satt i sammen igjen og solgt på nytt. Målet er at opptil 97% av kjøretøyet gjenbrukes.

4. Klimadata til kunder

Klimadata vil på sikt bli like viktig som finansiell data. Posten Bring er derfor opptatt av å tilby våre kunder gode klimarapporter som tilfredsstiller krav i CSRD basert på nøyaktige data.

Miljørapporter til kunder

Våre kunder får tilgang til miljørapporter som viser utslippsrapporter per sending og per måned. Våre beregninger og rapporter er utarbeidet etter beste praksis og er i tråd med ISO14038. Mer informasjon om våre rapporter finnes på Bring.no.

Faktisk data og check-out

Våre miljørapporter baseres på faktiske data hvor vi knytter kjøretøyregister mot sendingsnummer. Dette gjør at vi vet nøyaktig hvilket kjøretøy som er benyttet til å transportere hvert sendingsnummer. Vi har videreutviklet mottakergrensesnitt slik at sluttbruker kan se om pakken blir levert med fossilritt kjøretøy ved bruk av vårt API. Vi har Svanemerket transport av e-handlespakker med levering til pakkepoks og hentested i Sverige. Dette kan synliggjøres i våre kunders check-out og gjør det lett for forbrukere å velge rett.

Sertifiseringer

Posten Bring har 14 miljøfyrtårnsertifiserte terminaler samt Hovedkontoret. Bring i Sverige er sertifisert etter ISO 14001. Posten Bring blir årlig vurdert av EcoVadis i forhold til hvordan vi arbeider for å redusere vår miljøpåvirkning, hvordan vi jobber med etikk og hvordan vi ivaretar arbeidsforhold og menneskerettigheter. Med en poengsum på 63 av 100 mulige, er vi blant de 25% beste selskapene av alle evaluerte selskaper på tvers av bransjer i verden.